קונים בריטים בצפון קפריסין 2026: סיכון מטבע, העברות GBP, צעדים משפטיים וכיצד להעביר כסף בבטחה בעת רכישת נכס ב-TRNC
פורסם לעונת הרכישה 2025–2026 | עודכן עבור אזרחים בריטים לאחר הברקזיט
פרק 1: המציאות הפיננסית שכל קונה בריטי חייב להבין לפני חתימה על כל מסמך
עבור קונים בריטים הרוכשים נכס בצפון קפריסין, העברת מטבע, צעדים משפטיים 2026, המורכבות התת-מוערכת ביותר אינה הניירת המשפטית — אלא חשיפת המטבע המרובדת שמתחילה ברגע שנחתם הסכם הזמנה. נכסים בצפון קפריסין מתומחרים כמעט באופן אוניברסלי ב-GBP, USD או EUR. עם זאת, הכלכלה המקומית פועלת ב-לירה טורקית (TRY), ועסקאות סליקה סופיות רבות עוברות דרך חשבונות נקובים ב-TRY או USD. זה יוצר שרשרת רב-מטבעית, שללא תכנון קפדני, יכולה לשחוק בשקט אלפי פאונד מהתקציב שלכם עוד לפני שתקבלו את שטרי הבעלות שלכם.
קחו תרחיש טיפוסי: קונה מסכים לרכוש דירת שני חדרי שינה באיסקלה תמורת 120,000 ליש”ט, בתשלומים מדורגים לאורך 18 חודשים. החוזה נקוב ב-GBP. עם זאת, חשבון הבנק המקומי של היזם עשוי לקבל כספים ב-USD, להמיר חלק ל-TRY עבור עלויות בנייה, ולהנפיק קבלות במטבעות מעורבים. אם הלירה הטורקית נחלשת בחדות — כפי שקרה שוב ושוב ובאופן דרמטי בעשור האחרון — העלויות המקומיות של היזם יורדות במונחי מטבע קשה, אך כל יתרה נקובה ב-TRY שהקונה מחזיק בחשבון בנק ב-TRNC מאבדת ערך ריאלי לפני שהיא מיושמת על הרכישה. לעומת זאת, אם ה-GBP נחלש מול ה-USD בין תאריך ההזמנה לתשלום הסופי, העלות האפקטיבית של הקונה עולה.
זו אינה סיבה להימנע מצפון קפריסין. שוק הנדל”ן ב-TRNC ממשיך למשוך השקעות בריטיות משמעותיות, ובצדק: האקלים, אורח החיים, פוטנציאל צמיחת ההון ומחירי הכניסה נשארים אטרקטיביים. הזדמנויות ברמת כניסה כמו דירות קרסוס באיסקלה – החל מ-75,000 ליש”ט מדגימות שהשקעות איכותיות נשארות נגישות לקונים בריטים כמעט בכל רמת תקציב. אך הבנת מכניקת המטבע לפני התחייבות אינה אופציונלית — זוהי בדיקת נאותות פיננסית חיונית.
מדוע חשיפת ה-TRY אמיתית גם כאשר החוזה שלכם ב-GBP
קונים בריטים רבים מניחים שמכיוון שהחוזה שלהם נקוב ב-GBP, אין להם סיכון ללירה טורקית. הנחה זו נכונה חלקית אך מסוכנת באופן חלקי. הסיכונים צפים בשלוש דרכים ספציפיות:
- המרת בנק בקבלה: כאשר העברת ה-SWIFT שלכם ב-GBP מגיעה לבנק ב-TRNC, הבנק עשוי להמיר אוטומטית חלק ל-TRY בהתאם לסוג החשבון ולתקנות המקומיות. השער המיושם הוא השער של הבנק עצמו, לא שער השוק הבין-בנקאי.
- הכנסות משכר דירה המוחזקות ב-TRY: אם אתם משכירים את הנכס שלכם ותשלומי השכירות נגבים באופן מקומי ב-TRY, ערך הכספים הללו נשחק עם כל שבוע שהם יושבים ללא המרה בחשבון ב-TRNC.
- תמורה ממכירה חוזרת: אם קונה עתידי משלם ב-TRY או אם התמורה מופקדת בתחילה בחשבון TRY לפני העברה חזרה, החלון שבין הקבלה להמרה הוא תקופה של סיכון מטבע טהור.
הפתרון אינו להימנע מבנקאות ב-TRNC לחלוטין — תצטרכו חשבון מקומי — אלא למזער את הזמן שמטבע קשה יושב בחשבונות נקובים ב-TRY ולהשתמש בכלי ניהול מטבע מקצועיים עבור כל ההעברות הגדולות.
פרק 2: העברת סכומים גדולים מבריטניה — העברות SWIFT, ברוקרי מט”ח מפוקחים על ידי FCA ומה שהבנק שלכם ישאל
ברגע שמצאתם את הנכס שלכם — בין אם זו דירה מוכנה למגורים כמו דירת קיסר בלו באיסקלה – מוכנה למגורים החל מ-96,000 ליש”ט, או פיתוח יוקרתי על הנייר כמו וילות על חוף הים בלאפטה – על הנייר החל מ-1,100,000 ליש”ט — מכניקת העברת הכסף שלכם בבטחה הופכת לדאגה המעשית הדחופה ביותר.
העברות SWIFT לבנקים ב-TRNC: איך הן עובדות
המנגנון הסטנדרטי למימון רכישת נכס בצפון קפריסין מבריטניה הוא העברת בנק בינלאומית SWIFT. בנקים ב-TRNC יכולים בדרך כלל לקבל כספים ב-GBP, USD, EUR ו-TRY. בעת יזום העברת SWIFT, תצטרכו את המידע הבא מהבנק שלכם ב-TRNC או מחשבון הלקוח של עורך הדין שלכם:
- שם מלא של המוטב (שמכם, שם משרד עורך הדין שלכם, או שם חברת היזם)
- IBAN או מספר חשבון
- קוד SWIFT/BIC של הבנק
- שם הבנק וכתובת הסניף
- הפניית תשלום ברורה המקשרת את ההעברה לעסקת הנכס הספציפית (לדוגמה, מספר חוזה, כתובת הנכס)
תמיד שלחו כספים לחשבון הלקוח של עורך הדין העצמאי שלכם ולא ישירות ליזם או לסוכן, אלא אם עורך הדין שלכם ייעץ אחרת באופן ספציפי והחוזה כבר נרשם במרשם המקרקעין. זה מגן על הכספים שלכם במקרה של מחלוקת.
מדוע בנקים מסחריים אינם האפשרות הטובה ביותר להעברות נכסים גדולות
בנקים מסחריים בבריטניה יכולים מבחינה טכנית לבצע העברות SWIFT לצפון קפריסין, אך הם לעיתים רחוקות האפשרות החסכונית או החלקה ביותר מבחינה תפעולית עבור תשלומי נכסים גדולים. הבעיות הטיפוסיות כוללות:
- שערי חליפין גרועים: בנקים מסחריים מיישמים באופן שגרתי מרווח של 2–4% מעל השער הבין-בנקאי. בהעברה של 200,000 ליש”ט, זה אומר 4,000–8,000 ליש”ט שאבדו למרווח הבנק בלבד.
- עיכובים בציות: עבור העברות מעל 10,000–25,000 ליש”ט (הסף משתנה מבנק לבנק), בנקים בבריטניה נדרשים על פי תקנות למניעת הלבנת הון (AML) לבצע בדיקת נאותות משופרת. זה יכול לגרום לכך שההעברה שלכם תעוכב למשך 24–72 שעות בזמן שהבנק מבקש תיעוד.
- חוסר ידע מומחה: צוותי בנקים מסחריים מכירים לעיתים רחוקות את תשתית הבנקאות ב-TRNC ועשויים לסמן העברות לצפון קפריסין כחריגות, מה שיפעיל בדיקות ציות נוספות.
ברוקרי מט”ח מפוקחים על ידי FCA: האלטרנטיבה המקצועית
עבור רכישות נכסים, רוב הקונים הבריטים המנוסים משתמשים בברוקר מט”ח מומחה מפוקח על ידי FCA או מוסד תשלומים. חברות אלו מופיעות במרשם השירותים הפיננסיים של בריטניה, נדרשות להחזיק כספי לקוחות בחשבונות נפרדים (הגנה על כספכם אם החברה הופכת לחדלת פירעון), וחייבות לציית לאותן חובות AML ומניעת הונאה כמו בנקים. היתרונות העיקריים הם:
- שערי חליפין טובים יותר: ברוקרים מומחים מציעים בדרך כלל שערים טובים ב-1–3% מבנקים מסחריים, מה שבהעברה של שש ספרות מייצג חיסכון משמעותי.
- חוזים עתידיים: חוזה עתידי מאפשר לכם לנעול את שער החליפין של היום עבור העברה שתבצעו בעתיד — לדוגמה, לנעול את שער ה-GBP/USD כעת עבור תשלום מדורג שיגיע בעוד שישה חודשים. זה מבטל את אי הוודאות בשער החליפין במהלך תקופת החוזה.
- פקודות גבול: אתם קובעים שער יעד והברוקר מבצע אוטומטית את ההעברה כאשר השוק מגיע לרמה זו.
- מנהלי חשבונות ייעודיים: מנוסים בעסקאות נכסים, הם מבינים את דרישות התיעוד ויכולים לעזור לבנות העברות כדי להתאים ללוח התשלומים שלכם.
הערה חשובה: רגולציית FCA מפחיתה את סיכון הצד הנגדי וההגנה, אך אינה מבטלת את סיכון שער החליפין. בדקו אם החברה מורשית כמוסד תשלומים או מוסד כסף אלקטרוני, שכן זה משפיע על רמת ההגנה וסוגי השירותים הזמינים. ודאו תמיד את רישום החברה במרשם ה-FCA ב-fca.org.uk לפני העברת כספים.
תיעוד שהבנק הבריטי שלכם ידרוש
בין אם אתם משתמשים בבנק מסחרי או בברוקר מט”ח, עליכם להכין מראש את התיעוד הבא כדי למנוע עיכובים:
- הוכחת מקור כספים: דפי בנק המראים צבירת חסכונות, הצהרת סיום ממכירת נכס בבריטניה, רישומי משיכת פנסיה, או תיעוד ירושה.
- מטרת התשלום: עותק של חוזה המכירה החתום או הסכם ההזמנה, המציג בבירור את כתובת הנכס, מחיר הרכישה ולוח התשלומים.
- אימות מוטב: אישור פרטי הבנק של המקבל וקשרו לעסקה (עורך דין, יזם וכו’).
- זיהוי אישי: דרכון והוכחת כתובת בבריטניה, בהתאם למסמכי הזהות ששימשו בבקשת הרכישה שלכם ב-TRNC.
הכנת תיעוד זה לפני יזום ההעברה הראשונה שלכם תפחית באופן משמעותי את הסיכון שהכספים יוקפאו או יעוכבו בנקודה קריטית בלוח הזמנים של הרכישה שלכם.
פיצול העברות לניהול סיכון מטבע
עבור רכישות על הנייר עם לוחות זמנים לתשלומים מדורגים — נפוץ בצפון קפריסין — שקלו לפצל את המרות המטבע שלכם במקום להמיר את כל מחיר הרכישה בבת אחת. אסטרטגיה זו, הנקראת לעיתים ממוצע עלות בפאונד בהקשר המטבע, פירושה שאינכם חשופים באופן מלא לשער לא נוח יחיד ביום של העברה גדולה. בשילוב עם חוזים עתידיים לתשלומים עתידיים ידועים, גישה זו מספקת גם גמישות וגם הגנה.
פרק 3: צעדים משפטיים עבור אזרחים בריטים לאחר הברקזיט — עורכי דין עצמאיים, אישורי רכישה והגנת רישום מקרקעין
המסגרת המשפטית המסדירה בעלות זרה על נכסים בצפון קפריסין נבדלת הן מהחוק הבריטי והן מהחוק האירופי. לאחר הברקזיט, אזרחים בריטים נחשבים לאזרחים שאינם אזרחי האיחוד האירופי על פי חוקי TRNC, מה שבפועל משנה מעט מאוד — אותם כללים שחלו על קונים שאינם אזרחי האיחוד האירופי לפני הברקזיט חלים על אזרחים בריטים כיום. עם זאת, הבנת הצעדים המשפטיים הספציפיים בפירוט חיונית להגנה על השקעתכם.
שלב 1: מינוי עורך דין עצמאי בעל רישיון TRNC
זהו צעד בלתי ניתן למשא ומתן. עורך הדין שלכם חייב להיות עצמאי מהיזם ומסוכן הנדל”ן. בצפון קפריסין, אין זה נדיר שיזמים מציעים עורך דין מומלץ משלהם — הסדר זה יוצר ניגוד עניינים שיכול להותיר את האינטרסים המשפטיים שלכם ללא הגנה. עורך הדין שלכם צריך להיות בעל רישיון לעסוק ב-TRNC וצריך להיות בעל ניסיון מוכח בעסקאות קונים זרים.
תחומי האחריות של עורך הדין שלכם כוללים:
- ביצוע בדיקות שטרי בעלות כדי לוודא שהנכס נקי משיעבודים, משכנתאות והגבלות צבאיות
- בדיקה וניהול משא ומתן על חוזה המכירה לפני חתימתכם
- רישום חוזה המכירה במרשם המקרקעין המחוזי
- הכנה והגשת בקשת אישור רכישה (PTP) למועצת השרים
- ייעוץ לגבי כל המסים והעמלות החלים
- פיקוח על העברת הבעלות הסופית לאחר קבלת ה-PTP
שלב 2: הבנת כלל “נכס אחד, חמישה דונם”
על פי חוק רכישת מקרקעין וחכירה לטווח ארוך (זרים) 52/2008, אזרחים שאינם אזרחי TRNC — כולל אזרחים בריטים — רשאים בדרך כלל לרשום על שמם רק נכס אחד, בשטח קרקע מרבי של 5 דונם לאדם (כ-6,700 מ”ר), והנכס חייב להיות מורכב מדירה יחידה. רכישת קרקעות חקלאיות ויערות על ידי זרים אסורה. משמעות הדבר היא:
- אינכם יכולים לרכוש מספר נכסים על שמכם במסגרת זו
- זוגות הרוכשים במשותף למעשה מקבלים הקצבה משולבת אחת, אלא אם כל אחד מהם מגיש בקשה בנפרד
- רכישות נכסים מסחריים כפופות לכללים שונים ומורכבים יותר
עורך הדין שלכם ייעץ לכם לגבי מבנה הבעלות המתאים ביותר לנסיבותיכם.
שלב 3: חתימה ורישום חוזה המכירה
לאחר שהסכמתם על התנאים עם היזם או המוכר, מוכן חוזה מכירה רשמי. לפני שתבצעו תשלום משמעותי כלשהו, חוזה זה חייב להיות:
- נבדק ואושר על ידי עורך הדין העצמאי שלכם
- חתום על ידי שני הצדדים
- רשום במרשם המקרקעין המחוזי תוך 21 יום ממועד החתימה
רישום במרשם המקרקעין הוא ההגנה המשפטית העיקרית שלכם כקונים. הוא מציב הודעה על הבעלות המונעת מהמוכר למכור את הנכס לצד שלישי, למשכן אותו, או לשעבד אותו בדרך אחרת ללא ידיעתכם. הגנה זו קריטית — אל תבצעו תשלומים משמעותיים לפני שחוזהכם נרשם.
מס רכישה בשיעור 0.5% משווי החוזה חייב להיות משולם לפני שניתן לבצע רישום. אם הרישום מתעכב מעבר ל-21 יום, מס הרכישה עשוי לעלות ל-1.5% — עלייה פי שלושה שמוסיפה עלות מיותרת. ודאו שעורך הדין שלכם פועל במהירות.
הערה לגבי חוזים ישנים יותר: צו 39/2024 הציג כללי מעבר הדורשים רישום של חוזים והסכמי נאמנות מסוימים מלפני 21 במאי 2024 בתוך חלונות זמן מוגדרים. אם אתם רוכשים נכס יד שנייה עם חוזה קיים, עורך הדין שלכם חייב לוודא שכל ההסכמים הקודמים הוסדרו כראוי לפני שתמשיכו.
שלב 4: בקשת אישור רכישה (PTP)
לאחר רישום חוזה המכירה, עורך הדין שלכם מגיש בקשה לאישור רכישה למועצת השרים של TRNC. זהו צעד חובה לכל הקונים הזרים — בלעדיו, לא ניתן לרשום את שטרי הבעלות על שמכם. הבקשה מוגשת כעת באופן מקוון וחייבת לכלול:
- פרטי נכס מלאים (מיקום, גודל, הפניית שטר בעלות)
- תעודת יושר משטרתית מבריטניה, המאשרת שאין לכם עבר פלילי
- מסמכי זיהוי אישיים
במהלך הטיפול, הרשויות מבצעות בדיקות באמצעות מרשם המקרקעין, הרשויות הצבאיות ורישומי הגירה. הבקשה תידחה אם תעודת היושר המשטרתית תגלה עבר פלילי. זמני הטיפול הטיפוסיים הם כיום 3–6 חודשים, אם כי זה יכול להשתנות. עורך הדין שלכם יעקוב אחר ההתקדמות ויעדכן אתכם.
חשוב להבין שאתם יכולים להשלים את לוח התשלומים של הרכישה שלכם ואף לקבל חזקה על הנכס במהלך תקופת ההמתנה הזו — פשוט אינכם יכולים לרשום את שטר הבעלות על שמכם עד לקבלת ה-PTP.
שלב 5: העברת בעלות ועמלת קדסטר
לאחר שמועצת השרים מעניקה אישור, עורך הדין שלכם מארגן את העברת הבעלות הסופית. בשלב זה, עמלת קדסטר/העברת בעלות בשיעור 6% משווי הנכס משולמת לרשויות TRNC. זוהי עלות משמעותית שיש לקחת בחשבון בתקציב הכולל שלכם מההתחלה. לאחר התשלום, שטר הבעלות (Koçan) נרשם על שמכם במרשם המקרקעין, ומשלים את העברת הבעלות החוקית.
עיון בנכסים לפי מיקום
אם אתם עדיין בשלב המחקר של מסע הרכישה שלכם, חקר נכסים לפי מיקום הוא נקודת התחלה מצוינת. ה-TRNC מציעה אפשרויות מגוונות ברחבי אזוריה:
- נכסים למכירה באיסקלה — אחד מאזורי ההשקעה החופיים הצומחים ביותר, פופולרי בקרב קונים בריטים בזכות אורח החיים החופי ותשואות השכירות החזקות.
- נכסים למכירה בקירניה — הלב ההיסטורי של צפון קפריסין, המציע שילוב של קסם עתיק, חיי מרינה ותשתית גולים מבוססת.
- נכסים למכירה באסנטפה — כפר הררי שליו עם נוף פנורמי לים, פופולרי יותר ויותר בקרב קונים המחפשים אורח חיים שקט וכפרי יותר.
פרק 4: ניהול פיננסי לאחר הרכישה — חשבונות בנק ב-TRNC, הכנסות משכר דירה וחובותיכם ל-HMRC
השלמת הרכישה שלכם אינה סוף המסע הפיננסי — זוהי תחילתה של מערכת יחסים ניהולית מתמשכת בין שתי תחומי שיפוט. בעלי נכסים בריטים בצפון קפריסין חייבים לנווט בבנקאות TRNC, עלויות שוטפות מקומיות, ניהול הכנסות משכר דירה, ו — באופן קריטי — את חובותיהם ל-HMRC.
פתיחת חשבון בנק ב-TRNC
פתיחת חשבון בנק אישי בצפון קפריסין מומלצת בחום לכל קונה בריטי. היא מפשטת את תשלום העלויות השוטפות כגון חשבונות חשמל, מים, אינטרנט, דמי שירות, מיסי נכסים ודמי ניהול נכסים. ללא חשבון מקומי, כל תשלום קטן הופך להעברה בינלאומית יקרה.
כדי לפתוח חשבון בנק ב-TRNC כאזרח בריטי, תצטרכו בדרך כלל:
- דרכון תקף
- הוכחת כתובת בבריטניה (חשבון חשמל או דף בנק, בדרך כלל בתוך 3 חודשים)
- מספר מס TRNC (ניתן להשגה במהלך תהליך הרכישה)
- הוכחת בעלות על הנכס או חוזה רכישה
- חותמת כניסה או תיעוד תושבות (הדרישות משתנות מבנק לבנק)
כל בנק ב-TRNC קובע את דרישותיו ויתרות המינימום שלו. חלק מהבנקים דורשים פתיחת חשבון אישית, לכן תכננו להשלים זאת במהלך ביקור בצפון קפריסין, באופן אידיאלי באותו זמן כמו פגישות אחרות הקשורות לרכישה. חשבונות יכולים בדרך כלל להיות מוחזקים ב-GBP, USD, EUR ו-TRY — החזיקו את יתרתכם במטבע קשה בכל מקום אפשרי כדי למזער את סיכון פיחות ה-TRY.
תשלום עלויות שוטפות במטבע מקומי
לאחר רכישת הנכס שלכם, העלויות החוזרות העיקריות כוללות:
- מס רכוש: מס שנתי המוטל על ידי רשויות TRNC, מחושב על בסיס השווי הרשמי המוערך של הנכס.
- חשבונות שירות: חשמל (KIB-TEK), מים ואינטרנט, כולם מחויבים ב-TRY.
- דמי שירות: עבור דירות ומתחמים סגורים, דמי תחזוקה חודשיים או רבעוניים, המצוטטים בדרך כלל ב-GBP או EUR אך ניתנים לתשלום מקומי ב-TRY או USD.
- דמי ניהול נכסים: אם אתם משכירים את הנכס, חברת ניהול מקומית תגבה בדרך כלל 10–20% מהכנסות השכירות.
שמירה על יתרת TRY צנועה בחשבון ה-TRNC שלכם עבור חשבונות יומיומיים, תוך שמירה על יתרות גדולות יותר ב-GBP או USD, היא גישה מעשית לניהול חשיפת המטבע המקומי.
העברת הכנסות משכר דירה לבריטניה
אם אתם משכירים את הנכס שלכם בצפון קפריסין, הכנסות השכירות ייגבו בדרך כלל ב-TRY או USD על ידי חברת הניהול המקומית שלכם. כדי להעביר כספים אלה לבריטניה, התהליך הוא:
- חברת הניהול מפקידה את הכנסות השכירות נטו לחשבון הבנק שלכם ב-TRNC
- אתם ממירים ל-GBP באמצעות הבנק שלכם ב-TRNC או ברוקר מט”ח (האחרון מציע בדרך כלל שערים טובים יותר)
- אתם יוזמים העברת SWIFT מחשבון ה-TRNC שלכם לחשבון הבנק שלכם בבריטניה
שמרו תיעוד קפדני של כל קבלות השכירות וההעברות, כולל שערי החליפין שהוחלו בכל שלב. רישומים אלה חיוניים עבור דוח המס שלכם בבריטניה.
חובות מס בבריטניה: הכנסות משכר דירה מנכס בצפון קפריסין
זהו תחום שבו קונים בריטים רבים אינם מיודעים היטב, לעיתים עם השלכות יקרות. HMRC מתייחס להכנסות משכר דירה מנכסים בחו”ל כהכנסה זרה, החייבת במס בבריטניה גם אם הכסף לעולם אינו מובא לבריטניה. הכללים העיקריים לשנים 2025–2026 הם:
- הכנסות משכר דירה מחו”ל חייבות להיות מוצהרות בדפי חו”ל (SA106) של דוח המס העצמי שלכם בבריטניה.
- הנכס שלכם בחו”ל נחשב כ“עסק נכסים בחו”ל” נפרד למטרות מס.
- ניכויים מותרים כוללים תיקונים, דמי סוכן השכרה, ביטוח וריבית משכנתא (במידה המותרת על פי הכללים הנוכחיים). מס מוטל על הרווח הנקי משכר דירה בשיעור מס ההכנסה השולי שלכם: 20%, 40% או 45% לשנת 2026/27.
- החל מ-6 באפריל 2025, כל תושבי בריטניה מחויבים במס על בסיס ההיווצרות על הכנסות ורווחים עולמיים. משמעות הדבר היא שאינכם יכולים לדחות מס בריטי על הכנסות משכר דירה בחו”ל על ידי שמירתן בחו”ל — הן חייבות במס כפי שהן נוצרות, ללא קשר לשאלה אם הן מועברות לבריטניה.
- אם אתם משלמים מס מקומי כלשהו בצפון קפריסין על הכנסות משכר דירה, ייתכן שתוכלו לתבוע זיכוי מס זר כנגד חבות המס שלכם בבריטניה, מה שיפחית כפל מס. התייעצו עם יועץ מס לגבי כל הסכם למניעת כפל מס רלוונטי.
אם אינכם רשומים כבר להערכה עצמית, עליכם להירשם ב-HMRC ברגע שתתחילו לקבל הכנסות משכר דירה מהנכס שלכם בצפון קפריסין. אי הצהרה על הכנסות משכר דירה בחו”ל עלולה לגרום לקנסות, ריבית, ובמקרים חמורים — חקירה על ידי שירות חקירות ההונאה של HMRC.
חובות מס בבריטניה: מס רווחי הון על נכס בצפון קפריסין
כאשר תמכרו בסופו של דבר את הנכס שלכם בצפון קפריסין, הרווח כפוף למס רווחי הון (CGT) בבריטניה. אין פטור פשוט מכיוון שהנכס ממוקם מחוץ לבריטניה. הכללים העיקריים הם:
- עבור יחידים תושבי בריטניה, רווחים ממכירת נכס מגורים בחו”ל חייבים בשיעורי CGT על נכסי מגורים — כיום 18% (שיעור בסיסי) או 24% (שיעור גבוה יותר), בכפוף לקצבת ה-CGT השנתית שלכם ולשיעורים השוררים במועד המכירה.
- החל מ-6 באפריל 2025, בסיס ההיווצרות חל על כל תושבי בריטניה על רווחים עולמיים, כלומר הרווח חייב במס בשנה שבה הוא נוצר, לא כאשר התמורה מועברת לבריטניה.
- הרווח מחושב ב-GBP, תוך שימוש בשווי ה-GBP המקביל של מחיר הרכישה ומחיר המכירה בתאריכים הרלוונטיים. תנודות מטבע בין הרכישה למכירה יכולות אפוא להשפיע על חבות ה-CGT שלכם גם אם מחיר הנכס ב-USD או EUR לא השתנה.
- עלויות מותרות כוללות את מחיר הרכישה המקורי, שכר טרחת עורך דין, מס רכישה, עמלת העברת קדסטר ועלויות שיפור (לא תחזוקה).
- רווחי הון מחו”ל חייבים להיות מדווחים בדפי חו”ל (SA106) של דוח ההערכה העצמית שלכם בשנת המס של המכירה.
בהתחשב במורכבות חישובי CGT חוצי גבולות — במיוחד כאשר מעורבים מספר מטבעות — מומלץ בחום לפנות ליועץ מס בריטי בעל ניסיון בנכסים בחו”ל לפני המכירה.
שמירת תיעוד: יסוד הציות
הן בהכנסות משכר דירה והן ברווחי הון, שמירת תיעוד קפדנית היא כלי הציות החשוב ביותר שלכם. שמרו תיעוד של:
- כל עלויות הרכישה (מחיר חוזה, שכר טרחת עורך דין, מס רכישה, עמלת קדסטר, עלויות המרת מטבע)
- כל הכנסות השכירות שהתקבלו, הן במטבע מקומי והן בשווי GBP מקביל
- כל ההוצאות המותרות עם קבלות
- כל דפי הבנק המראים העברות בין חשבונות TRNC ובריטניה
- שערי חליפין שהוחלו בכל המרה, עם תאריכים
- כל מס זר ששולם בצפון קפריסין
HMRC יכול לבקש רישומים עד 20 שנה אחורה במקרים של חשד להונאה, ועד 6 שנים בבדיקות ציות סטנדרטיות. אחסנו את הרישומים שלכם בצורה מאובטחת ובפורמט שניתן לשתף בקלות עם רואה חשבון או יועץ מס בריטי.
מוכנים לקנות נכס בצפון קפריסין? תנו לברוקרים המומחים שלנו להדריך אתכם
ניווט במורכבויות המטבע, המשפטיות והמיסויות של רכישת נכס בצפון קפריסין כאזרח בריטי דורש ידע מומחה — אך זה בהחלט ניתן לניהול עם הצוות הנכון סביבכם. אלפי קונים בריטים רכשו, נהנו והרוויחו בהצלחה מנכסים ב-TRNC, ועם שוק 2026 המציע ערך יוצא דופן במגוון מיקומים ורמות מחיר, עכשיו זה זמן מצוין לבחון את האפשרויות שלכם.
בין אם אתם נמשכים לאנרגיה החופית התוססת של איסקלה, לעיר הנמל ההיסטורית קירניה, או לסביבה ההררית השלווה של אסנטפה, צוות הברוקרים המנוסים שלנו מוכן לעזור לכם למצוא את הנכס המתאים, להבין את התהליך המשפטי ולתכנן את אסטרטגיית המטבע שלכם מהיום הראשון.
הברוקרים שלנו יכולים לעזור לכם ב:
- זיהוי נכסים התואמים את התקציב, אורח החיים ויעדי ההשקעה שלכם
- חיבורכם עם עורכי דין עצמאיים בעלי רישיון TRNC
- היכרותכם עם מומחי מטבע מפוקחים על ידי FCA עבור העברות ה-GBP שלכם
- הסבר על העלות המלאה של הרכישה — כולל מס רכישה, עמלות קדסטר ועלויות משפטיות — לפני שתתחייבו
- ייעוץ לגבי פוטנציאל השכירות ואפשרויות הניהול עבור הנכס שבחרתם
עשו את הצעד הראשון היום. עיינו בקטלוג הנכסים המלא שלנו או דברו ישירות עם אחד ממומחי הנכסים שלנו בצפון קפריסין לקבלת ייעוץ חינם וללא התחייבות.
צרו קשר עם ברוקרי המומחים שלנו לייעוץ חינם ←
הצהרת אחריות: מאמר זה מסופק למטרות מידע בלבד ואינו מהווה ייעוץ משפטי, פיננסי או מס. קונים בריטים צריכים לבקש ייעוץ משפטי עצמאי מעורך דין בעל רישיון TRNC ולהתייעץ עם יועץ מס בריטי מוסמך לגבי חובות ה-HMRC האישיות שלהם לפני ביצוע רכישת נכס כלשהי בצפון קפריסין.